Forstoppelse er træg, hård eller sjælden afføring.

Man kan dog også være generet af såkaldt ”skjult forstoppelse”, hvor man har regelmæssige afføringer, men ikke får tømt sig helt. Nogen har forholdsvist tynde og måske ukontrollerbare afføringer, som kan skyldes en træghed et sted i tarmene, så der reelt er tale om forstoppelse, men den ikke er så tydelig, som når man ikke kan få noget ud.

Nogen føler sig magtesløse over for forstoppelsen. Andre finder systemer, som hjælper dem. For eksempel kan nogen mærke, at de ved den mindste nedsættelse af fysisk bevægelse, bliver forstoppede og kan således forebygge ved at sørge for regelmæssig bevægelse. Andre er særligt følsomme overfor nedsat væskeindtagelse eller ikke at gå på toilettet når de mærker trangen, men forsøge at udskyde det. Nogen kan mærke, at deres forstoppelse er styret af, hvad de spiser og bliver nødt til altid at være fokuseret på grov firberig kost.

Forstoppelse kan også være et symptom på forskellige tarmlidelser og en bivirkning til flere slags medicin.

forstoppelse

Virkninger fra forstoppelse

Uanset årsagen vil selv en kortvarig udspiling (uden efterfølgende tømning) af det sidste stykke af tarmen nedsætte din fornemmelse for, hvornår du skal på toilettet. Det er ubehageligt og kan forværre forstoppelsen. Derudover vil al anden udveksling af blod og væsker i området også blive nedsat.

Man regner med at ca. 20% af befolkningen har forstoppelse, men da mange ikke taler om eller søger hjælp til at få afhjulpet problemet, er det svært at vide mere præcist.

Hvis forstoppelsen ikke bliver afhjulpet, vil den ofte give andre gener. For eksempel er det en almindelig årsag til urininkontinens, smerter i underlivet, oppustethed og nogle får kvalme og bliver generelt utilpasse.

Nogle har så opspændt en bækkenbund, at de ikke kan afslappe muskulaturen, selvom de mærker trang til at have afføring. Dermed kæmper afføringstrangen mod en opspændt og dermed spændt lukkemuskel i bækkenbunden. Bækkenbundstræning øger din følsomhed i området, og du kan derfor genvinde din fornemmelse for, hvornår du skal på toilettet samt lære at afspænde muskulaturen. Massageeffekten ved at sidde på puden kan også være med til at sætte gang i tarmene.

Hvis forstoppelsen ikke afhjælpes, efter du har prøvet dig frem med forskellige tiltag, anbefales det at konsultere din læge. Lægen kan også vejlede dig i eventuel brug af afføringsmidler. Husk, at forstoppelse som regel ikke er en sygdom, men tegn på at du har brug for råd og vejledning i forhold til vaner. Læs eventuelt også denne artikel om forstoppelse hos Sygeplejersken, der beskriver hvor meget det koster samfundet med forstoppelse hvert år:   https://dsr.dk/sygeplejersken/arkiv/sy-nr-2007-13/forstoppelse-koster-millioner.

 

Empelvic metoden og forstoppelse

Uanset om din forstoppelse opstod på grund af en alt for spændt bækkenbundsmuskulatur, eller at du har fået spændinger i bækkenbunden, fordi du var forstoppet, vil det at bruge Empelvic-puden hjælpe dig. Du kan starte med at fokusere på sansningen i området ved at sidde på puden og bevæge dig langsomt eller blot sidde på den i 3-4 minutter, mens du slapper af. Derefter kan du lave nogle ind- og udåndingsøvelser, hvor du især lægger mærke til din afspænding. Giv afspændingen tid, og fornem at du synker ned om puden. Prøv at lade være med at holde igen, men husk; puden støtter dig!

Se øvelser her og du kan købe Empelvic puden lige her!