Hvad er inkontinens, og hvad kan du gøre ved det? 

Det er meget almindeligt og alligevel ofte tabuiseret at døje med inkontinens (at tisse ufrivilligt). Det er besværligt at leve med ikke at være sikker på at kunne holde sig. Mange undgår bestemte situationer, for eksempel at hoppe på trampolin og/eller at løbe. Og mange ved, at hvis de griner eller hoster, så er det næsten uundgåeligt, at de lækker lidt urin.

Den gode nyhed er, at langt de fleste kan slippe for problemet med ufrivillig vandladning, når de opnår en god kontakt til bækkenbunden. Især stressinkontinens kan ofte behandles med Empelvic metoden.

Her kan du læse om, hvad der sker i kroppen, når man tisser ufrivilligt. Desuden beskriver vi, hvordan Empelvic metoden (en naturlig træning af bækkenbunden) kan hjælpe dig af med inkontinens og give dig mere frihed i dagligdagen.

Ved du at..
Både mænd og kvinder rammes af ufrivillig vandladning og dryptis?

Tisser du en hel portion pludseligt? Det kaldes urge inkontinens eller tranginkontinens. Nogen oplever både at dryptisse ved belastninger og at tisse en hel portion, hvis de ikke kan nå et toilet. Det kalder man blandingsinkontinens.

Kend din bækkenbund. Når alt virker, som det skal

‘Bækkenbunden’ er en fælles betegnelse for flere slags væv og strukturer, som danner bunden – og til dels bagvæggen – i dit bækken.

Bækkenbunden støtter op om organerne inden i dig, er med til at stabilisere dit bækken og kan både åbne og lukke for dine åbninger. Samtidig kan den fungere som en slags ‘trykafleder’ og henholdsvis strække sig og trække sig sammen i samarbejde med din vejrtrækning og kroppens øvrige bevægelser.

Ved du at..
Orgasme og bækkenbund hænger sammen, og hvis bækkenbunden er meget opspændt, kan det være svært eller smertefuldt at få orgasme?

Vi er meget stolte af Danish Design prisen
Empelvic metoden

Hvorfor tisser alle ikke i bukserne? 

Når alt fungerer, som det skal, kan bækkenbunden registrere trykforandringer i kroppen og sørge for at lukke for åbningerne og give lidt efter, så selv et kraftigt nys eller et hop kan imødeses uden dryp.

Dette kræver et fint samspil mellem blæren, bækkenbunden og hjernen. Flere af samspillene sker helt pr. refleks. For eksempel spænder bækkenbunden let op allerede inden et nys, fordi den har aflæst kroppens optakt til nyset.

Et belastet og svækket system øger risikoen for ufrivillig vandladning

Når kroppen har oplevet en eller anden form for stress eller hårdt arbejde, kan bækkenbunden have svært ved at registrere forandringer (for eksempel et øget tryk i maven) og have svært ved at reagere på forandringen. Det kan forstås, som at den er mere ´rigid´ eller ´træt´. 

Hvornår kan man opleve dryptis? 

Det er ganske almindeligt at opleve pludselig inkontinens ved belastninger efter fødsler, omkring ægløsning, efter operationer, ved hormonforandringer og ved forskellige neurologiske sygdomme.

Ofte vil det gå over af sig selv, men hvis dryptisseriet strækker sig over en længere periode, vil det sandsynligvis ikke bare forsvinde. Omkring 90% af dem, som dryptisser 12 uger efter en fødsel, vil stadig gøre det efter 5 år, hvis de ikke vejledes. For eksempel i bæredygtig bækkenbundstræning 

Arvæv gør bunden ‘stivere’ 

Arvæv efter fødsler eller operationer kan besværliggøre bækkenbundens mulighed for at bevæge sig, og den vil derfor opføre sig mere stift eller trægt.

Neurologiske forandringer kan gøre det svært for bunden at registrere hvad der er behov for – for eksempel om der er brug for at den strækker sig eller trækker sig sammen.

Alle oplevelser og overgange i livet, som stresser os, kan medvirke til, at bækkenbunden bliver for opspændt til at kunne bevæge sig frit og reagere relevant i forskellige situationer.

Trampolin-tis? 

Når du hopper på en trampolin, sker der store forandringer i dit indre tryk allerede i hoppet, og især når du lander.

Hvis bunden ikke kan mærke trykforandringer kan den ikke reagere. Er den enten for træt eller for overspændt til at bevæge sig frit, da er det klart, at der presses urin igennem urinrørets åbning, når du lander efter et hop.

Mange vil samtidigt opleve, at det føles som, at underlivet presses nedad, mens de hopper. Vævet længere inde i kroppen er ofte også påvirket, når bunden er træt og svag.

Muligheder for behandling af inkontinens

Plages du af hyppig og ufrivillig vandladning, er der – alt afhængig af problemets art – flere veje, du kan gå. Bl.a. træning, operation eller hormonbehandling.

Disse muligheder gennemgår vi kort i de følgende afsnit.

Forskning viser, at træning af bækkenbunden er det mest optimale

Man ved, at træning af bækkenbunden ofte er den bedste og eneste måde at komme inkontinens til livs på. Flere studier understreger bækkenbundstræningens vigtige plads i behandling af den ufrivillige vandladning.

Dog viser studier også, at mange har svært ved at lave bækkenbundsøvelserne, blandt andet fordi de er i tvivl om, om de gør det rigtigt.

Desuden ved man, at hvis man ved øvelserne udelukkende fokuserer på, at bækkenbunden skal spændes op (og ikke også afspændes), er det ikke sikkert, at det har den ønskede effekt.

Empelvic metoden er en nem, effektiv og naturlig måde at komme inkontinens til livs på

Det er helt enkelt. I bund og grund skal du blot sidde på puden og mærke dine muskler og dit bindevæv. Nogle kan med det samme mærke bækkenbunden på en helt ny måde, andre skal gentage øvelserne flere gange.

Når man følger de enkle instruktioner i ind- og udåndingsmetoder, bevæger musklerne sig let, og man understøtter således bækkenbundens op- og afspænding. Samtidig slipper man tvivlen om, hvorvidt man gør det rigtigt eller nok.

Bækkenbundstræningen bliver tryg og øger den generelle mulighed for at mærke bækkenbunden. Man sikrer, at den kan spænde op – når der sker store trykændringer – og kan strække sig, når øvrige bevægelser kræver det.

Se øvelsesfilmene her og bestil Empelvic puden her

Lækker du afføring? Fækal inkontinens eller afføringsinkontinens kan også bedres med bækkenbundsøvelser.

“Jeg stoppede med at dryptisse efter 4 uger med Empelvic. Efter at forsøge knibeøvelser mod dryptis i 8 år, havde jeg nærmest givet op. Så købte jeg Empelvic puden. Jeg fulgte øvelsesfilmene på hjemmesiden og brugte metoden 5 minutter dagligt. Efter 4 uger holdt jeg op med at dryptisse, og min nedsynkning er blevet meget bedre.” Gitte

Ved du at..
Når du sukker dybt og afspænder din kæbe, da afspændes også din bækkenbund og får en bedre blodgennemstrømning?

Mange tisser når de hopper…

Ved du at..
Orgasmer føles mere intense når bækkenbunden er veltrænet?

Få gode tissevaner

Undgå at holde dig for længe hvis du føler trang til at tisse. Det svækker din blæremuskulatur og din bækkenbund samt din evne til at mærke tissetrang i fremtiden. 

Tøm din blære

Kan du ikke tømme blæren når du tisser, øger det risikoen for urinvejsinfektion og svækker din evne til at mærke underlivets behov. Læs længere nede hvordan du lærer at tømme blæren.

Operationer for inkontinens

Der findes forskellige typer af operationer, som man kan blive tilbudt i sundhedsvæsenet. For nogen har de effekt og for andre ikke. Den mest almindelige operation for inkontinens indebærer, at man indopererer et stykke kunststof, som skal understøtte urinrøret.

En anden type operation er indsprøjtning af et stof i urinrøret.

Du kan i samarbejde med en læge få mere at vide om, hvorvidt det er muligt at en operation kan hjælpe dig og i givet fald hvilken type.  

Tørre slimhinder i overgangsalderen

Når østrogenniveauet i blodet er faldende på grund af overgangsalderen, kan det, udover tendens til tørre slimhinder i vulva og skeden, medføre en tendens til at vævet flere steder i underlivet bliver svagere og trægere og at du derfor bliver inkontinent.

Nogle har da glæde af behandling med lokalt påført østrogen (Vagifem)

At få afspændt og vækket bækkenbunden kan også hjælpe på slimhindernes tørhed. Bevægelserne øger blodcirkulationen og vækker slimhinderne.

Et par enkle råd til at undgå ufrivillig vandladning

Her får du nogle råd til, hvad du nemt kan gøre for at undgå dryptis.

Lær at tømme blæren 

Sæt dig godt til rette på toilettet. Suk dybt så du hjælper din bækkenbund til at afslappes. Du skal ikke presse men lade strålen løbe frit. Når strålen ophører, læner du dig forover og puster for at spænde let i bækkenbunden. Suk igen dybt så din bækkenbund afslappes. Måske kommer der igen en stråle. Når denne ophører, tørrer du dig og rejser dig op. Gå da langsomt rundt, mens du laver dybe suk og eventuelt bevæger dit underliv fra side til side. Sæt dig igen på toilettet læn der forover og suk dybt og afvent om blæren kan tømme sig mere. Nogle læger anbefaler at gentage proceduren med at rejse sig og gå rundt i rummet op til 3 gange. 

Hvis du er i tvivl om du får spændt og afslappet din bækkenbund, lær det med Empelvic metoden. Bestil puden her

Træn 5 minutter dagligt for at stoppe stress inkontinens

At træne bækkenbunden dagligt i 5 minutter løser ofte problemet, men kun hvis øvelserne foregår i overensstemmelse med bækkenbundens behov.

Empelvic metoden guider dig og motiverer dig. Den er enkel, og du kan mærke effekten hurtigt. Ofte vil du mærke en effekt i løbet af den første uge, og mange bliver helt fri for dryptis efter 4 uger.

Vi anbefaler generelt tålmodighed og vedholdenhed. Det er forskelligt fra menneske til menneske hvor lang tid der går før bækkenbunden igen er frit bevægelig.

Undgå forstoppelse

At værre forstoppet kan skabe eller forværre både afførings- og urininkontinens.

Forstoppelse kan også opstå som følge af en overspændt bækkenbund og en dermed nedsat evne til at mærke bækkenbunden. Det er helt sikkert en god idé at behandle eventuel forstoppelse, mens du bliver vant til bækkenbundsøvelserne.

Jeg tisser i bukserne – hvad er det første, jeg gør?

Søg læge, hvis du plages af inkontinens

Udover træning af din bækkenbund, anbefales det at kontakte din læge ved nyopstået inkontinens eller langvarige gener uden bedring.

Inkontinensen kan nemlig være forbundet med et bagvedliggende problem eller en sygdom. For eksempel kan hormonforandringer, neurologiske sygdomme eller en forstørret prostata skabe inkontinens.

Oplever du nyopstået inkontinens og er utilpas og/eller har feber, skal du tage kontakt til din læge med det samme. 

Væske/vandladningsskema 

Inden du tager til lægen, kan du eventuelt udfylde et væske/vandladningsskema, og på den måde få overblik over din væskebalance. Du kan også veje bind/trusseindlæg for at se, hvor stor en mængde du egentligt lækker. Vær opmærksom på at op til 30g kan være udflåd og sved. Se eksempel på væske/vandladningsskema her

En gynækologisk undersøgelse 

Hvis du er kvinde, vil din læge nok foreslå en gynækologisk undersøgelse med fokus på, om din bækkenbund kan arbejde frit, og om du har nedsynkninger (prolaps) af blæren, livmoderen, tarmene eller skedens vægge.

Det er dog ikke alle læger, som er lige øvede i at lave den slags vurderinger. Måske du vil have gavn af en specialiseret fysioterapeut. Prøv dig frem.

Bed om grundige forklaringer og information. Og husk at du har ret til, at en gynækologisk undersøgelse foregår i dit tempo og i overensstemmelse med dine behov.

Forstørret prostata 

Er du mand og er plaget af inkontinens? Da er det sandsynligt, at din prostata er begyndt at vokse. Læs om forstørret prostata her

Bind/trusseindlæg kan føles nødvendigt, hvis du ofte lækker  

Du kan prøve dig frem med forskellige slags. Der findes engangsindlæg til både kvinder og mænd. Da mange bliver irriterede i slimhinden af at bindet holder på fugten og skaber et lukket miljø, kan du med fordel forsøge stofbind som en afveksling. Det kan føles mere behageligt.

Prøv Empelvic metoden 

Mange har allerede fået hjælp og opdaget at det er muligt at slippe for inkontinens. Læs mere om puden og metoden 

Seksuel lyst og inkontinens

Uanset dit køn er det sandsynligt, at inkontinensen også er forbundet med mindre seksuel lyst. Enten fordi frygten for at lække gør dig mindre fri i en seksuel kontakt, eller fordi de forandringer, som kan give inkontinens, også påvirker måden, hvorpå man mærker sin lyst og muligheden for en god blodtilførsel i underlivet.

Læs om rejsningsproblemer her eller læs om lyst og orgasmer her

Genvind friheden i din dagligdag med Empelvic metoden

På Empelvic puden opdager du, hvordan dine muskler, helt af sig selv, bevæger sig, når du trækker vejret. Du kan følge vores øvelsesfilm eller blot prøve dig frem.

Efterhånden som du bliver mere vant til at mærke det, der sker i dit underliv, vil du også have nemmere ved at bemærke musklernes bevægelser i din dagligdag.

Du får nemmere ved at opspænde din bækkenbund for at udskyde tissetrang. Og du får nemmere ved at afspænde bækkenbunden så du kan tømme din blære og undgå forstoppelse.

Dermed kan du gradvist begynde at gøre det, som du tidligere undlod på grund af frygten for at tisse, og således genvinde din frihed i samarbejde med din bækkenbund.