Man dryptisser når bækkenbunden ikke kan spænde godt op under belastning (hop, host, grin, nys, løft osv.) For at sikre god opspænding skal din bund have pause imellem belastningerne. 

Bækkenbunden skal kunne spændes op når den belastes, ellers dryptisser man. Den skal kunne afslappes igen så den genoplader og den skal være fleksibel.

Stærk bækkenbund betyder bevægelig bækkenbund – 

Knibeøvelser skal derfor både handle om opspænding og afslapning.

Empelvic metoden lærer dig både at spænde op og at afspænde din bækkenbund – Når du sidder på Empelvic puden og følger vores øvelsesfilm bliver det tydeligt for dig at mærke hvordan din bækkenbund bevæger sig.

’Jeg stoppede med at dryptisse efter 4 uger med Empelvic’

”Efter at forsøge knibeøvelser mod dryptis i 8 år, havde jeg nærmest givet op. Så købte jeg Empelvic puden. Jeg fulgte øvelsesfilmen på hjemmesiden og brugte metoden 5 minutter dagligt. Efter 4 uger holdt jeg op med at dryptisse og min nedsynkning er blevet meget bedre.” Gitte

Kom i gang med Empelvic metoden

Metoden er gratis - hjælpemidlet den specialergonomiske Empelvic pude kan du købe her

  • ☑ Lær din krop at afkode reflektoriske opspændinger
  • ☑ Lær din krop at afspænde
  • ☑ Få kontrollen over bundens reaktioner på stimuli
empelvic pude

Viden om inkontinens:

Inkontinens – Den hyppigste form er urininkontinens, enten stress- eller urge baseret inkontinens. Op mod hver 10. dansker vil på et tidspunkt lide af inkontinens. Stressinkontinens betyder, at host, løb eller grin medfører, at man drypper eller tisser ufrivilligt. Urgeinkontinens betyder, at man pludselig mærker voldsom tissetrang og måske ikke når på toilettet, før man tisser.

Når det drejer sig om afføring, kan der enten være en lille smule ad gangen eller en hel afføring.

Hormonforandringer, fødsel, arvæv omkring blæren, blærebetændelse, forstoppelse og forskellige neurologiske sygdomme kan være årsag til inkontinens.

Ud over træning af din bækkenbund, anbefales det at konsultere læge for at få udredt årsagen til dine symptomer

Hvad er inkontinens?

Inkontinens betyder at man har svært ved at holde på urin og/eller afføring.

Der kan være

  • Stressinkontinens
  • Urgeinkontinens
  • Afføringsinkontinens

Er du påvirket af inkontinens?

inkontinens

Hvis du er generet af inkontinens, uanset om det er urininkontinens eller afføringsinkontinens (at lække afføring i små eller store portioner), kan det være lige for at tænke, at så skal musklerne trænes og være stærkere. Det er dog langt fra den hele sandhed. Mange med inkontinens viser sig at have en overspændt bækkenbundsmuskulatur, eller en ikke særlig nuanceret måde at mærke blærens fyldning på. Hvis du forestiller dig, at når du hopper på en trampolin er der stort pres på bækkenbunden. Hvis musklerne er overspændte, har de ikke noget ”elastik” at løbe på når du lander, og urin vil da presses gennem urinrøret, altså give stress inkontinens. Så selvom forskning viser, at det hjælper på inkontinens at lave bækkenbundsøvelser, så er det ikke nødvendigvis kun fordi traditionelle knibeøvelser er løsningen. Uanset årsag og type af inkontinens, skal man også sørge for at have gode tissevaner (se i vores videnscenter), afhjælpe eventuel forstoppelse og sørge for at få mere fleksibilitet i sin bækkenbund. Derudover er det vigtigt at få en bedre fornemmelse for de signaler man får fra underlivet, altså bedre kontakt til bækkenbunden. Både kontakten til og fleksibiliteten af bækkenbunden, sikres ved brug af Empelvic-puden.

Inkontinens og Empelvic-puden

Når du sidder på Empelvic-puden kan du mærke musklerne, fordi den trykker mod dem. Du kan samtidigt mærke overfladen af dine kønsdele. Hvis du trækker vejret kraftigt ind og derefter ånder langsomt ud, vil du mærke bækkenbundsmusklerne bevæge sig. Du kan altså nu mærke det man traditionelt har kaldt et ”knib”, men her i den reflektoriske form – din krops naturlige måde at arbejde med musklen. På puden opdager du, hvordan dine muskler helt af sig selv bevæger sig, når du trækker vejret. Du kan følge instruktionerne i vores øvelsesvideoer eller blot prøve dig frem. Efterhånden som du bliver mere vant til at mærke det, der sker i dit underliv når du sidder på Empelvic-puden, vil du have nemmere ved at også at bemærke musklernes bevægelser i din dagligdag. Du skal ikke lave knibeøvelser, men lægge mærke til, om du får trukket vejret mens du bevæger dig. Du vil helt sikkert få meget mere nuanceret fornemmelse for bevægelsen af bækkenbundsmusklerne og i det hele taget sansningen i underlivet.