Graviditet

Bækkenbundsøvelser i graviditeten

 

Bækkenbundstræning i graviditeten kan lindre og forebygge en masse problemer og give en masse fordele. Her er en liste med 5 grunde. Nedenfor finder du endnu flere tips og motivationer.

Hvis du ikke er sikker på hvordan du skal træne din bækkenbund og om du eventuelt gør det rigtigt, kan du være helt tryg. For det første har langt de fleste det ligesom dig og for det andet har vi udviklet en metode, der guider dig og gør det behageligt.

 

5 grunde til at træne bækkenbunden allerede i graviditeten

 

-Fordi din bækkenbund vokser og bliver presset i din graviditet

-Fordi op mod hver fjerede kvinde bliver inkontinent allerede mens de er gravide og endnu flere efter.

-Fordi din bækkenbund skal stabilisere dit bækken og hele din krop. I graviditeten blødgøres bækkenets led og det er nødvendigt at bækkenbunden fungerer for at du undgår smerter

-Fordi din bækkenbund bliver smidigere når den bevæges og derfor nemmere kan give sig under fødslen

-Fordi det er meget nemmere at træne bækkenbunden efter fødslen, når man har trænet den i sin graviditet.

 

Inkontinens

 

Man regner med at ca. 4 ud af 10 kvinder bliver inkontinente (oplever ufrivillig vandladning) efter fødslen og for mange starter det allerede i graviditeten. Det skyldes at bækkenbunden bliver belastet og ikke længere bevæger sig frit nok, til at kunne modstå trykforandringer og lukke for åbningerne. Læs mere om inkontinens her

 

Kløe, svie og alt det der

 

Mange kvinder oplever i løbet af livet gentagne episoder med kløe og ændret mængde udflåd.

Mange af de ændringer vi oplever, er helt naturlige og ufarlige, men alligevel ubehagelige. De skyldes ofte en forskydning af PH værdien i vulva og skede. Når PH værdien ændres, får vores naturlige bakterie forskudt deres interne balance og de ”irriterende”, som blandt andet kan give lugtgener og svie, får overtaget.

Når vi træner bækkenbunden i at bevæge sig blidt og sikrer at den får lov at afspændes ind i mellem, øges blodgennemstrømningen i området, hvilket bedrer slimhindernes balance.

 

Hæmorider

 

Det er ganske almindeligt at opleve hæmorider, både før og efter en fødsel. Hæmoriderne opstår blandt andet på grund af det øgede tryk i underlivet. Det blod, der naturligt skal strømme gennem os, har svært ved at løbe væk og tilbage til overkroppen. Derfor er det vigtigt at hjælpe tilbage-strømningen ved at få bevægelse i området. Det kan du lære ved at bruge Empelvic metoden og i takt med at din mave vokser og du lærer din bækkenbund at kende, kan du gentage øvelserne mens du ligger med bækkenet løftet. Det afhjælper hæmorider og føles dejligt.

 

Sådan dræner du dit bækken

 

Læg dig på alle fire med bøjede arme. Hvil på dine underarme og eventuelt med panden mod gulv eller hænder. Så snart dit bækken er højere end dit hjerte, hjælper du dit blod med at kunne strømme tilbage til hjertet og dræner således dit bækken. Hvis du samtidigt laver dybe vejrtrækninger og afslutter med at

sukke, vil din bækkenbund hjælpe med dræningen. Lær mere om hvordan du bevæger din bækkenbund med din vejrtrækning her (link øvelsesFilm) Brug øvelsen flere gange dagligt.

 

Bækkenløsning

 

Begrebet bækkenløsning bruges ofte bredt om de smerter vi kan have i og omkring bækkenet i graviditeten. Nogle oplever dog smerter i en grad, der kan håndteres inden for det liv de ellers lever og andre er så plaget, at de må sygemeldes og kun kan bevæge sig ganske begrænset.

Det er i og for sig en naturligt opstået tilstand, der skyldes at vi producerer et hormon, dre hedder Relaxin. Relaxinet blødgør led og ligamenter, så det muliggør fødslen. Dog kan blødgøringen medføre at leddene forskydes, hvilket kan medføre kraftige smerter. I bækkenet er der led foran ved kønsbenet og bagtil ved sacroiliacaleddene.

 

Bækkenbunden stabiliserer bækkenet

 

Vores bækkenbund har ikke kun til formål, at lukke for vores åbninger for at holde på urin og afføring. Den er også ekstremt vigtig for at stabilisere os. Den fungerer nærmest som et anker, der kan gøre at vi ikke ”skider ud” selvom vi bevæger os i forskellige stillinger. Når graviditeten tvinger os til at læne os mere bagover og dermed forskyde vores tyngdepunkt, bliver det ekstra vigtigt at bækkenbunden fungerer smidigt.

 

Knibeøvelser eller blid bevægelse?

 

Tidligere troede man at god bækkenbundstræning gik ud på at spænde musklerne så hårdt og så længe som muligt. Nu ved man at det i langt højere grad gavner bækkenbunden og dens fukntioner, at den trænes i at bevæge sig i takt med vejrtrækningen og gerne blidere samt med fokus på afspændingen. Se mere her om bækkenbundstræning og lær hvordan

Scroll til toppen