Knibeøvelser har traditionelt betydet at træne opspænding af sine bækkenbundsmuskler. Det er ofte anbefalet i graviditet og fødsler, samt ved forskellige former af inkontinens (urgeinkontinens, stressinkontinens og afføringsinkontinens).

Knibeøvelser, inkontinens og Empelvic-puden

Ved inkontinens viser forskning, at knibeøvelser kan forbedre situationen. Det er dog langt fra sikkert at bedring skyldes at musklen bliver stærkere. Bækkenbundsmusklerne skal også kunne afslappes og bevæge sig frit. Derfor er en optimal træning af bækkenbund en metode, som sikrer at musklen kan op- og afspændes, samt har en behagelig hviletonus.

knibeøvelser

Altså at den spænding, som er i musklen når du ikke træner, hverken er for slap eller for spændt. Det er dog sådan, at mange ikke føler sig sikre på hvordan de kniber korrekt, og at det er meget svært at slappe af i musklen. Bækkenbundens muskler skal bevæge sig, og dermed også trænes, i sammenhæng med resten af kroppen. Det var lige netop det vi ville løse, da vi lavede Empelvic-puden. Du sidder på puden, så du kan mærke dine bækkenbundsmuskler. Du følger metodens anvisninger (for eksempel via vores øvelsesvideoer) og kan nu mærke, hvordan musklerne henholdsvis spændes og afslappes i samspil med andre af kroppens muskler. Så er knibeøvelser blevet til bækkenbundsøvelser. Således kan Empelvic-puden ses som en ”bækkenbundstræner”, som støtter din fornemmelse for musklernes bevægelse generelt.

Se Empelvic-puden her!