Spændinger i underlivet er en fællesbetegnelse for at have muskelspændinger i bækkenbundens muskler eller psoasmusklen. Psoasmusklen er kroppens stærkeste hoftebøjer. Den forbinder overkroppen med underkroppen og går igennem vores bækken. Bækkenbundens muskler er en fællesbetegnelse for de muskler, som sammen med bindevævet, danner bunden af vores bækken. Begge muskelgrupper kan spænde op i kortere eller længere tid, og give følelse af smerte eller ubehag, ligesom vi kender det fra nakke- og skulderspændinger. Faktisk kalder mange unge kvinder spændinger i underlivet for myoser i underlivet. Hvis vi har myoser i skulderen eller skulderspændinger, er det ofte nemt for os at genkende, hvad det er der føles ubehageligt. Når vi mærker ømhed eller smerte i vores underliv, er det ofte sværere at overskue. Dette måske fordi vi ikke kender de forskellige strukturer i underlivet så godt til at vi kan sige: “hov, jeg føler mig helt opspændt i min bækkenbund”. Når vi ikke ved, hvad det er vi mærker, bliver vi ofte urolige. Det kan også være svært at mærke, hvad der giver fornemmelserne i underlivet, fordi ømheden, smerten eller følelsen ofte kan mærkes et andet sted end hvor den opstod.

Hvis vi har skulderspændinger, er det ofte nemt for os at genkende, hvad det er der føles ubehageligt. Når vi mærker ømhed eller smerte i vores underliv, er det ofte sværere at overskue. Dette måske fordi vi ikke kender de forskellige strukturer i underlivet så godt til at vi kan sige: ”hov, jeg føler mig helt opspændt i min bækkenbund”. Når vi ikke ved, hvad det er vi mærker, bliver vi ofte urolige. Det kan også være svært at mærke, hvad der giver fornemmelserne i underlivet, fordi ømheden, smerten eller følelsen ofte kan mærkes et andet sted end hvor den opstod.

spændinger i underlivet

Er spændinger i underlivet udløst af bekymring eller noget fysisk?

Spændinger i underlivet kan opstå af mange årsager. Stress og følelsesmæssig påvirkning kan forplante sig til vores væv og giver spændinger. Fysiske forandringer som en dårlig oldning eller svag muskulatur, blærebetændelse eller kraftig menstruation kan også udløse problemet. Det er klart, at hvis det skyldes en fysisk ubalance, skal du have løst det fysiske problem for at kunne få slappet af igen. På samme måde er det vigtigt at tage de bekymringer, som kan udløse ømheden, alvorligt.

Hvad kan du selv gøre for at afhjælpe spændinger i underlivet?

Du kan starte med at overveje, om der er en fysisk grund du selv kan handle på. Er du for eksempel forstoppet eller går du ubevidst og spænder i kroppen, da forsøg at ændre på det. Har du svært ved at finde en forklaring, søg da læge og bliv undersøgt. Ofte er det noget ufarligt, som skaber fornemmelsen, men for at du kan føle dig tryg ved det og fokusere på at få det godt, har du brug for en læges vurdering.

Når du har fundet en årsag og fået ændret på den, vil du måske fortsat have spændinger. Efter en blærebetændelse, vil mange fortsat føle ømhed, selvom betændelsen er behandlet. Det er fordi kroppen husker problemet, og skal have hjælp til at komme tilbage til afslappet tilstand. Da er det befriende, selv at kende nogle måder at få ro og behag tilbage i kroppen. Måske er der ikke nogen logisk forklaring på dine spændinger. Prøv i begge tilfælde nedenstående øvelser for afspænding af dit underliv.

Generelle øvelser

Det er altid en god idé at bevæge kroppen generelt for at løsne op i spændinger. Gå en tur, lav stræk over hoften, vip med dit bækken eller se med i videoen, som viser nogle øvelser for afspænding af dit underliv. Lokalt kan du påvirke spændingerne ved at bruge Empelvic-metoden.

Afspænd underlivet med Empelvic-metoden

Når du benytter Empelvic metoden så er det helt afgørende at du har fokus på bækkenbunden.  Med Empelvic metoden opnår du følgende:

  • At lære at føle bevægelserne i bækkenbunden
  • At blive bevidst om hvordan man håndterer stimuli og spændinger i bækkenbund
  • At lære at afspænde og give slip på en spændt bækkenbund

Nøglen til Empelvic metoden er den rigtige massage af bækkenbunden. Det er her vi har udviklet en “pude”, der har trykpunkter, der gør at dit arbejde med din bækkenbund bliver så meget lettere.  Med Empelvic-puden kan du massere din bækkenbund i dit helt eget tempo og præcist så blødt eller hårdt, som det passer dig.

Du kan følge øvelses videoerne på hjemmesiden eller selv prøve dig frem, hvordan du bedst skaber behag.

Nogen oplever, at der sendes mange signaler fra området, idet de sætter sig på puden. Føles det meget ømt, kan du lægge noget blødt under puden, mens du vænner dig til at mærke området.

Hvis du masserer og tager dybe rolige vejrtrækninger i nogle minutter, vil du sikkert mærke, at ømheden og de måske stikkende/prikkende fornemmelser bliver mindre påtrængende, og du kan begynde at slappe af i stedet. Så får du også en god oplevelse med selv at kunne kommunikere med dit underliv og berolige muskler og nerver i dit eget tempo.

Hvis du ikke finder roen med Empelvic metoden, så skriv eller ring til os – Vi er eksperter i metoden og vi vil meget gerne hjælpe dig på vej!

Her viser Micha dig øvelser du kan bruge til afspænding af underlivet:

Du kan læse mere om Empelvic-metoden og Empelvic puden her!

Kom i gang med Empelvic metoden

Få muligheden for at give slip i dit bækkenbund

  • ☑ Kom til at føle bevægelserne i dit bækkenbund
  • ☑ Oplev en direkte kontakt til stimuli og spændinger i muskler
  • ☑ Lær at mestre spændinger og afspænde en spændt bækkenbund