• Har du svært ved at komme af med afføring?
  • Har du afføring tre eller færre gange om ugen?
  • Har du brug for at presse meget for at tømme din tarm?
  • Føles det som om, du ikke får tømt din tarm tilstrækkeligt?
  • Føler du dig oppustet eller utilpas umiddelbart efter et måltid?

Alle disse symptomer kan være tegn på at du lider af hård mave. Hård mave eller forstoppelse dækker over, at man har svært ved at komme af med afføring. Det kan føles som om, at tarmene er gået i stå, at du har svært ved at fordøje maden, eller at der er problemer med at få den fordøjede mad til at passere gennem tarmen. Man bliver ofte nødt til at presse afføringen ud eller sidde i lang tid på toilettet. Dette er en stor belastning for din bækkenbund, dine organer i bækkenet og dine blodkar i området.

hård mave

Pas på din bækkenbund, når du har hård mave

At presse bækkenbunden nedad medfører, at musklerne over tid vil svækkes. Ikke blot musklerne bliver svage, også nerverne i ringmusklen kan blive beskadiget samt de strukturer omkring dine bækkenorganer, som bækkenbunden er med til at støtte, bliver påvirket negativt. Hæmorider kan også blive en følge af at sidde og presse eller sidde på toilettet i lang tid. Hos kvinder kan der forekomme udvikling eller forværring af prolaps – hvor bækkenorganerne synker ned i skeden – det man ofte kaldet nedsunket underliv (følg linket så kan du læse mere om det).

Hvorfor får man hård mave?

Der kan være mange årsager til hård mave, og tilstanden er også ret almindelig. Alle mennesker i alle aldre oplever at være forstoppede. Hvis man ændrer på sine kostvaner eller skifter miljø, kan maven reagere på forskellige måder. Til hverdag kan fx meget stillesiddende arbejde, stress eller uro, for lidt væske og fibre i kosten, visse typer medicin samt menstruation eller graviditet forårsage problemet. Mange rammes bare nu og da, men for nogle kan forstoppelse blive et vedvarende eller tilbagevendende problem. En del oplever også, at maven bliver mere træg med alderen.

 

Forebyg hård mave

Det bedste råd mod hård mave er at spise en fiberrig kost – så tarmene har noget at arbejde med, at drikke rigeligt med væske samt sørge for gode toilet- og motionsvaner.

Råd om bækkenbund og gode toiletvaner:

  • Tag dig god tid på toilettet.
  • Undgå at holde dig for længe, hvis du føler trang. Toiletter har forskellig højde, men generelt giver de os en dårlig vinkel i hoften i forhold til at have afføring. Sørg for at have en skammel ved dit toilet. Tag bukserne helt ned om anklerne, og sæt benene på skamlen. Undgå at presse, når du har afføring. Giv i stedet slip på bækkenbundsmusklerne, så klarer kroppen resten selv.
  • Bevægelse generelt aktiverer din fordøjelse. Så bevæg dig mindst 30 min. om dagen. Empelvic-metoden hjælper dig med at afspænde din bækkenbund og hjælper dig dermed indirekte med, at du kan komme af med afføringen. At masserer området omkring endetarmsåbningen kan stimulere evt. påvirkede nerver i området.  Selv afføringstrangen kan melde sig, når man stimulere anus ved at sidde på puden.

Sådan benytter du Empelvic-puden mod hård mave

Du kan starte med at fokusere på sansningen i området ved at sidde på puden og bevæge dig langsomt eller blot sidde på den 3-4 minutter mens du slapper af. Derefter kan du lave nogle ind- og udåndingsøvelser, hvor du især lægger mærke til afspænding. Se videoerne her på hjemmesiden, der viser, hvordan du gør.

Du kan finde Empelvic-puden her!